GPS-termer | Radartermer | Bokstaveringstest för VHF-intyg |
Tabell med VHF-termer och förklaringar |
|||
---|---|---|---|
VHF-term |
Förklaring |
||
AAIC | Accounting Authority Identification Code. För att kunna ringa över en kustradiostation behövs en avräkningskod, den svenska är SW01 | ||
AIS on line | AIS-karta för Västkusten | ||
AIS | Automatic Identification System | ||
AIS-SART | AIS-Search And Rescue Transmitter | ||
AIS-transponder | Detta system visar ett fartygs identitet, position och rörelser på elektroniska sjökort hos mottagarna, kommunikationen sker via VHF-bandet på särskilda kanaler. | ||
Anrop |
Välj lämplig anropskanal. Lyssna och avvakta så du inte stör annan trafik. Tryck ner sändarknappen. Ropa följande: mottagarens namn och anropssignal här kallar ditt båtnamn och anropssignal. Släpp upp sändarknappen. När kontakt har etablerats gå över till lämplig trafikkanal. |
||
Anropssignal | Består av bokstäver och siffror som anger nationalitet och vem som är tillståndshavare. | ||
Ansökan VHF | Om tillstånd att använda VHF- radiosändare i fartyg | ||
ATIS-funktion | En funktion som efter varje sändningspass skickar en datakod som identifierar avsändaren. | ||
Bokstaveringstabell | A = Alpha B = Bravo C = Charlie D = Delta E = Echo F = Foxtrot G = Golf H = Hotel I = India J = Juliet K = Kilo L = Lima M = Mike N = November O = Oscar P = Papa Q = Quebec R = Romeo S = Sierra T = Tango U = Uniform V = Victor W = Whiskey X = X-ray Y = Yankee Z = Zulu Å = Åke / AA Alfa Alfa Ä = Ärlig / AE Alfa Echo Ö = Östen / Oscar Echo 0 = Zero 1 = One 2 = Two 3 = Three 4 = Four 5 = Five 6 = Six 7 = Seven 8 = Eight 9 = Nine ; = Decimal . = Stop |
||
Call | Anrop | ||
Callsign | Anropssignal. | ||
Cospas-Sarsat systemet | Detta satellitesystemet kan vidarebefordra nödsignaler som sänds på 406 MHz. | ||
Distress call | Nödanrop | ||
Distress | Nödlarm | ||
DSC | Digital Selective Calling. Ett automatiskt anropssystem med datasignalering på kanal 70. | ||
Dual watch | Innebär att kanal 16 och en valfri kanal passas intermittent. | ||
Duplexkanaler | Sändning och mottagning sker på olika frekvenser. | ||
EPIRB | Emergency Position Indicating Radio Beacon. EPIRB är en flytande nödsändare som aktiveras automatiskt och vars signal tas emot av radiomottagare och satelliter. Nödsändaren kan positionsbestämmas och ger dessutom information om fartygets identitet. | ||
Frekvens för radiovågor | Antal cykler av den repeterande vågformen per sekund. Enheten är Hertz (Hz) |
||
Full duplex | Att samtidigt sända på den ena frekvensen och lyssna på den andra frekvensen | ||
GMDSS | Global Maritime Distress and Safety System. GMDSS är ett globalt säkerhets- och nödsignaleringssystem för fartyg. | ||
Ilsignal | PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN | ||
IMO | Internationel Maritime Organization, fastställer standard för VHF | ||
Inmarsat C | Ett satellitbaserat kommunikationssystem för telex, data och e-post. | ||
JRCC | Joint Rescue Coordination Centre. Det är JRCC (Sjöräddningscentralen i Göteborg) som samordnar resurserna i Sverige vid vid flyg- och sjöräddningsinsatser. Vid VHF-radiotrafik används benämningen Sweden Rescue. |
||
Kustradioabonnemang | Hos Stockholmradio kan man få tjänster som uppkoppling till telenätet, sjöväderprognoser, navigationsvarningar, upplysningar om broöppningstider mm. | ||
LRC | Long Range Certificate | ||
Mayday | Signalord för nödanrop och nödmeddelande | ||
Mayday relay | Återutsändning av nödmeddelande | ||
MMSI | Maritime Mobile Service Identity. En MMSI-kod är stationens / fartygets identitetsnummer och används för att adressera DSC-anrop | ||
MRCC | Maritime Rescue Coordination Centre | ||
MSI Sweden | Maritime Safety Information är ett system för utsändning av navigationsvarningar, väderprognoser och trafiklistor, detta sker på kustradions trafikkanaler | ||
NAVTEX | Navigational Telex,denna används för mottagning av navigationsvarningar och väderinformation och sänds på 518kHz. | ||
Nödanrop | Mayday, Mayday, Mayday. This is båtens namn och anropssignal. This is båtens namn och anropssignal. This is båtens namn och anropssignal. |
||
Nödmeddelande |
Nödsignalen Mayday. Fartygsnamn, anropssignal och ev MMSI-nummer. Den nödställdes position. Nödlägets art. Vilken hjälp som behövs. Övrig information. |
||
Nödsignalord | Mayday | ||
Nödtrafik | Nöd, il och varning. | ||
OSC | On Scene Coordinater. Sjöräddningscentralens samordnare på en olycksplats. | ||
Pan-Pan | Signalord för ilanrop och ilmeddelande | ||
Prudance | Kanal 16 får användas försiktigt igen, har utgått | ||
Radiohorisont | Längden på den linje längs vilken den direkta vågen från en radiosändare tangerar horisonten | ||
Radioskugga | Signalerna hindras av skärmande föremål mellan sändaren och mottagaren | ||
Received mayday | Kvittens av nödmeddelande | ||
Routine | Generellt meddelande | ||
Routine call | Generellt anrop | ||
Rutinmeddelande | Vanligt meddelande av allmän karaktär | ||
Räckvidd för VHF-radion | R=2.2(√h1 + √h2) Räckvidd R i nautiska mil (M). Sändarens antennhöjd h1 i meter (m). Mottagarens antennhöjd h2 i meter (m). |
||
SART | Search And Rescue Transponder | ||
Safety | Varning / Säkerhet | ||
Safety call | Varningsanrop | ||
Securite | Signalord för varningsanrop och varningsmeddelande | ||
Selcall | Selective calling är selektivanrop med en femsiffrig identitetskod som en kustradiostation kan sända till mottagare som inte avlyssnar VHF trafiken kontinuerligt. | ||
Semi duplex | Att växelvis sända på den ena frekvensen och lyssna på den andra frekvensen | ||
Simplex | Att växelvis sända och lyssna på samma frekvens | ||
Simplexkanal | Sändning och mottagning sker på samma frekvens | ||
SNT | Svensk normaltid = UTC + en timmma | ||
Silence Fini | Innebär att nödtrafiken är avslutad | ||
Silence Mayday | Påkallar tystnad av den nödställde under pågående nödtrafik. | ||
Silence Distress | Påkallar tystnad av åhörare under pågående nödtrafik, har utgått | ||
Squelch | Är ett brusfilter till VHF-radion. | ||
SRC | Short Range Certificate. Begränsat telefonicertifikat för VHF-radio. | ||
SST | Svensk sommartid = UTC + två timmmar | ||
Tillstånd att använda VHF-radio | Post-o Telestyrelsen (PTS) har hand om tillståndsgivning och tillståndsregister för användning av VHF, i tillståndet anges båtens anropssignal, ev selcall samt den stationansvariges namn. Tillståndshavaren betalar sedan en årlig avgift till PTS. | ||
Trafiklista | Kustradiostationens lista på väntande telefonsamtal till fartyg. | ||
Tystnadsplikt på VHF-radio | Bara nödmeddeladen, varningar och väderleksrapporter får föras vidare. Övrig avlyssnad trafik får ej vidarebefordras till tredje man. | ||
Urgency | Illarm | ||
Urgency call | Ilanrop | ||
UTC | Universal Time Coordinated | ||
Varningsignal | Securité, Securité, Securité | ||
Varningsmeddelande | Ett bråskande meddelande om sjösäkerheten som annonseras på kanal 16 men sänds på en arbetskanal | ||
VHF | Very High Frequency (30 – 300 MHz). | ||
VHF-bandet för fartygstrafik | Frekvensbandet 155.500–162.025 MHz. (Kanal 16 ligger på 156.800 MHz) |
||
VHF-certifikat | För att få ett begränsat operatörscertifikat typ SRC måste man avlägga ett skriftligt prov. | ||
VHF-kanaler | på Västkusten | ||
VHF-kanalkarta 2015 | Kartan visar kustradions kanalnummer och räckvidd | ||
VHF-radioanläggning för fritidsbåtar | Ska vara utrustad med samtliga 55 kanaler enligt det internationella radioreglementet. Anläggningen får även vara utrustad med kanalerna L1 och L2. | ||
VTS | Vessel Traffic Service. Sjöfartsverkets trafikinformationscentral för sjötrafikinformation och service till sjötrafiken i hårt trafikerade eller miljökänsliga områden. |
RORGÄNGARE, Strandplatsgatan 18, 426 76 V:a FRÖLUNDA Telefon: 0708-91 41 69 E-post: info@rorgangare.se VAT-nr: SE510419509301, Plusgiro: 104 99 36-6 |